moeders praten over opvoedthema's

Wijkacademies Opvoeden dragen bij aan het gesprek over opvoeden waarbij ouders de agenda bepalen en hun stem laten horen. Een kerngroep is drie tot vier jaar actief, waardoor er ruimte is om meerdere thema’s op creatieve manieren op te pakken. De thema’s zijn nog lang niet uitgeput.

Het project ‘Wijkacademies Opvoeden en meer’ loopt nu vier jaar. Een Wijkacademie bestaat uit een kerngroep van ouders die het gesprek over opvoeden in hun wijk willen stimuleren. Het zesde voortgangsbericht presenteert drie nieuwe thema’s: Loslaten en opnieuw verbinden, Discriminatie, en Opvoeden en geloof. Deze thema’s zijn geen onderdeel van het reguliere aanbod van opvoedondersteuning, maar wel van wezenlijk belang voor migranten ouders en hun kinderen.

Loslaten en opnieuw verbinden

Als het project ‘Wijkacademies Opvoeden en meer’ één ding zichtbaar maakt, dan is het dat kinderen groot brengen binnen een (opvoed) cultuur die niet eigen is of die je niet van huis uit hebt meegekregen, een veelomvattend proces is. De moeders van de beginnende Wijkacademie Opvoeden Schalkwijk benoemen het als een proces van Loslaten en opnieuw verbinden. De Schalkwijkse kerngroep heeft gekozen om via opvoedtheater hun thema’s bespreekbaar te maken in hun wijk. Deze creatieve vorm spreekt aan, want zij zijn uitgenodigd voor de opening van de Haarlemse opening van de Week van de Opvoeding en de vierde landelijke conferentie van het project Wijkacademies Opvoeden en meer met de titel: Kijk ons nou!

Discriminatie

Het tweede thema: Discriminatie maakt zichtbaar dat jezelf uitvinden en opnieuw verbinden wordt bemoeilijkt als er sprake is van uitsluiting en discriminatie. Hoe ingrijpend dit proces is in het dagelijks leven van ouders werd duidelijk tijdens de drie groepsgesprekken die stichting BMP had met twee wijkacademies in Leiden. Ook het Netwerk van Academici dat bestaat uit onderzoekers van verschillende disciplines heeft gesproken over de vraag: Hoe kan je kind goed voorbereiden op discriminatie? Onze conclusie is dat er veel te weinig aandacht is voor discriminatie en dat dit een onderwerp meer aandacht verdient binnen het gesprek binnen de wijk, tijdens opvoedondersteuning en binnen de wetenschap.

Opvoeden en geloof

Wijkacademies Opvoeden opereert niet alleen op wijkniveau. Afgelopen jaar heeft stichting BMP in Leiden achttien groepsgesprekken gevoerd met ouders met een overwegend islamitische achtergrond. Doel van de gesprekken was om met elkaar een aantal cultureel-religieuze dilemma’s op te sporen die spelen bij het opvoeden in een Nederlandse context. Hierover is het verslag geschreven: Ik vind het zielig als mijn vriendjes niet naar het paradijs gaan. Ouders geven tijdens onze groepsgesprekken aan dat hun geloof belangrijk voor hen is. Maar hoe doe je dat als er in de Nederlandse samenleving zo negatief over jouw geloof wordt gesproken? De kinderen stellen allerlei vragen en vaders en moeders vinden het belangrijk om zelf antwoord te kunnen geven. Wie weet zoekt je kind antwoorden bij de verkeerde persoon of op de verkeerde plek op internet. Maar eigenlijk worstelen ouders met de zelfde vraag. Waar vind je de juiste kennis die past bij jouw levensovertuiging? Stichting BMP heeft samen met Expert Fatiha Azzarhouni van de Islam Academie van de Universiteit Leiden bouwstenen verzameld voor een handreiking islam en opvoeden.

Meer weten?

Lees het voortgangsbericht >

Bron: linkedin.com

 

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER