jongetje op fiets in verkeer

Veel ouders zijn te weinig actief bezig met de verkeersopvoeding hun kind. Door het drukke gezinsleven en haast op weg naar school of sport, lopen kinderen die ervaring regelmatig mis. Jammer, want de rol van ouders in verkeersopvoeding is belangrijker dan ze zelf denken.

Dat blijkt uit het onderzoek van Bureau Tabula Rasa, uitgevoerd in opdracht van ROV Oost-Nederland, Vervoerregio Amsterdam, ROV Zuid-Holland en de provincies Utrecht, Noord-Brabant, Drenthe, Flevoland en Zeeland.

Kinderen nemen al op jonge leeftijd het gedrag van hun ouders als voorbeeld over. Ook in het verkeer leren kinderen zo. Tot voor kort was er weinig bekend of en op welke manier ouders bewust en actief bezig zijn met verkeersopvoeding.

Positief zelfbeeld

De meeste ouders hebben een positief beeld over hun eigen verkeersopvoeding. Ze denken dat ze goed bezig zijn en vinden dat verkeersopvoeding een taak van de ouder is. Toch blijkt uit het onderzoek dat de kennis over het verkeer en inzicht in eigen verkeersgedrag bij ouders niet altijd voldoende aanwezig is. Ouders geven zelfs soms het verkeerde voorbeeld in het verkeer en onderschatten de impact van een fout voorbeeld op hun kind.

Eigen rol en verantwoordelijkheid

Om kinderen veilig en zelfstandig aan het verkeer te kunnen laten deelnemen, gaan overheden bij verkeerseducatie en -campagnes meer aandacht besteden aan de rol en verantwoordelijkheid van de ouders. Als een ouder doorgaat met wat er op school is geleerd, is de leeropbrengst groter. Het is minder productief als er thuis geen vervolg wordt gegeven of zelfs contraproductief als ouders een tegengesteld voorbeeld geven. Door op school én thuis vanaf jongs af aan de slag te gaan met verkeer, worden ongelukken op latere leeftijd voorkomen.

Zie ook: Verkeersveiligheidscampagne ‘Op Voeten en Fietsen naar school’ >
------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

LAAT EEN REACTIE ACHTER