Vaak verstaan we onder ‘ouderbetrokkenheid’ allerlei verwachtingen die de school tegenover de ouders heeft. Beter is het in te zetten op ‘ouder-schoolsamenwerking’. Dit begrip focust op de wederkerigheid van de relatie, de wederzijdse dialoog.

Uit onderzoek blijkt dat een niet-betrokken ouder eigenlijk niet bestaat, meldt Kleutergewijs.be.  Ouders willen het beste voor hun kind en willen betrokken zijn bij hun opvoeding en schoolloopbaan. Alleen uit die betrokkenheid zich soms op andere manieren, bijvoorbeeld aan de poort staan en kijken hoe het kind zich op de speelplaats gedraagt, bezorgd zijn omdat de kleuter een eerste keer op schoolreis gaat,… in plaats van actieve deelname aan een oudervergadering.

Partners

‘Ouder-schoolsamenwerking’ gaat er vanuit dat scholen en ouders partners van elkaar zijn en de school nadenkt na over hoe ze ouders in hun ouderrol kunnen herkennen, erkennen en waarderen. Scholen en ouders beluisteren elkaars noden en verwachtingen, vanuit wederzijds respect en vertrouwen, om van daaruit in te zetten op een goede ouder-schoolsamenwerking (De Mets et al., 2018). En dit is niet onbelangrijk, want een goede ouder-schoolsamenwerking draagt bij tot een succesvollere schoolloopbaan bij kinderen (Fukkink & Oostdam, 2016; Pameijer, 2010; Van den Branden, 2017).

Overbrug kloof

Je boekt pas echt goede resultaten, wanneer je vertrekt vanuit een bevraging. Zo ondervonden leerkrachten in het AMIF-project ‘Proeftuinen duurzame kwalitatieve kleuterparticipatie via ouderbetrokkenheid’ (De Mets et al., 2018). Daarbij gaat het zowel om de ouders als om de leerkrachten. Beide partijen hebben namelijk specifieke percepties over elkaar die niet altijd correct zijn. Pas wanneer die kloof overbrugd is en er wederzijds vertrouwen is, kan de samenwerking beginnen.

Aan de slag met de ‘12 sleutels’

Vele proeftuinen uit het AMIF-project gingen aan de slag met de ‘12 sleutels’, opgesteld door ouders zelf (Fondation Roi Baudoin, 2013). De twaalf sleutels waaronder: begin bij het elementaire: glimlachen, goedendag en respect; het is aan de school om de stap naar ouders te zetten, want ouders ervaren soms drempels om de gewenste dialoog te realiseren en heb aandacht voor de vaders.

Voor alle 12 sleutels, lees hier het hele blog

 

 

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

LAAT EEN REACTIE ACHTER