Ouders zetten media vooral in als oppas. Zij zijn over het algemeen niet erg bewust met mediaopvoeding bezig. Maar zoeken wel op internet naar feiten en cijfers over beeldschermtijd. Dit blijkt uit onderzoek onder ruim 700 ouders van het Landelijk Ouderpanel samen met Netwerk Mediawijsheid.

Ouders laten hun kind voornamelijk van media gebruik maken als zij met het huishouden bezig zijn, een lange autorit maken of in een openbare ruimte zitten zoals de wachtkamer van de huisarts. Behalve als zoethoudertje, worden media verder ingezet samen met andere gezinsleden, als een kind ziek is of als de kinderen ‘s morgens bij de ouders in bed komen. Ondanks de actieve rol die media in deze situaties hebben, geven ouders aan niet heel bewust met mediaopvoeding bezig te zijn.

Behoefte aan feiten en cijfers

Zo zoekt meer dan de helft van de ouders niet naar informatie over hoe kinderen op te voeden met betrekking tot schermen en media. De ouders die dat wel doen, doen dat vooral via internet, vrienden of familie en andere ouders. Zij zijn met name op zoek naar feiten en cijfers over beeldschermtijd en naar ervaringen van andere ouders. Online wordt de meeste informatie gezocht via Ouders van Nu, de website van het Centrum voor Jeugd en Gezin of de GGD en Opvoeden.nl. Facebook is het meest geraadpleegde sociale medium. Ouders willen graag tips en uitleg van een mediadeskundige.

Tips voor professionals

Werk je met ouders? Verwijs dan naar Opvoeden.nl of naar mediaopvoeding, voor tips en advies van deskundigen uit de wetenschap en praktijk en ouders zelf. Via Mediaopvoeding.nl kunnen ouders bijvoorbeeld gratis een vraag stellen aan een mediadeskundige voor persoonlijk advies. Op het YouTube-kanaal van Opvoeden.nl zijn allerlei filmpjes te vinden waarin ouders en kinderen aan het woord komen over mediaopvoeding bij hen thuis.

In het onderzoek kregen ouders teksten van Opvoeden.nl voorgelegd om te beoordelen. De feedback die hieruit komt, wordt gebruikt om beter op ouders aan te sluiten. Meer informatie over het onderzoek is hier te vinden.

Het Landelijk Ouderpanel is een initiatief van Stichting Opvoeden.nl en Ouders & Onderwijs. Het panel telt bijna 4300 vaders en moeders. Het onderzoek over mediaopvoeding liep van 8 tot en met 19 maart 2019. In deze tijd hebben 717 ouders de vragenlijst ingevuld. Van de respondenten zijn er 691 vrouw en 26 man. De respondenten zijn bij het invullen van de enquête uitgegaan van het jongste kind. Bij 53,7% van de respondenten is het jongste kind tussen de 0-2 jaar en bij 46,3% is het jongste kind 2 jaar of ouder. Wil je meer informatie over dit onderzoek? Neem dan contact op met opvoeden.nl via contact@stichtingopvoeden.nl

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

LAAT EEN REACTIE ACHTER