Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is een landelijke campagne gestart om zwangerschapsdiscriminatie tegen te gaan. Doel is werkgevers hiervan bewust te maken en hen te wijzen op ‘het talent dat ze mogelijk laten lopen’.

De campagne bestaat uit radiospotjes, online advertenties en inzet op social media zoals LinkedIn, Twitter en Facebook. Documentairemaker Frans Bromet heeft voor de campagne een werkgever en zijn medewerker geïnterviewd over hoe zij zijn omgegaan met haar zwangerschap op het werk. Daarnaast worden op www.zeteenstreepdoordiscriminatie.nl tips gegeven over hoe werkgever en medewerkers samen tot goede afspraken kunnen komen rondom zwangerschap op de werkvloer.

Actieplan

De campagne is onderdeel van het actieplan zwangerschapsdiscriminatie dat minister Asscher in maart heeft gepresenteerd en waarmee met 13 maatregelen actief werk wordt gemaakt van de aanpak van zwangerschapsdiscriminatie. Dat komt volgens het College voor de Rechten van de Mens nog altijd te vaak voor. Bijna de helft van de vrouwen heeft op de een of andere manier te maken met zwangerschapsdiscriminatie, zegt het College. Ze krijgen geen baan, kunnen hun contract niet verlengen en geen promotie maken. En dat neemt niet snel af.

Feest

Minister Asscher: “Zwanger zijn moet een feest zijn! En dus geen onnodige spanningen opleveren voor de moeder. Vooral geen stress of ze haar baan misschien kwijtraakt, of haar contract nog wel verlengd wordt en of ze in de toekomst nog wel promotie kan maken. En bij sollicitaties mag een dikke buik natuurlijk ook absoluut geen reden zijn om iemand af te wijzen. Dat doen goede en moderne werkgevers niet. Die kijken verder dan 9 maanden vooruit.”

Bron: Rijksoverheid.nl

 

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

LAAT EEN REACTIE ACHTER