De 12-delige wetenschappelijke encyclopedie ‘(P)referentiële opvoeding en begeleiding van a tot z’ is nu volledig toegankelijk online. De encyclopedie bevat de allerlaatste (neuro)wetenschappelijke onderzoeksbevindingen en verscheen eerder in boekvorm.

Doel van dit initiatief is nieuwe wetenschappelijk beschikbare know-how ter beschikking te stellen van een ruim doelpubliek, zowel professionelen als ouders en jongeren zelf. De 600 actuele opvoedingsthema’s, geordend in 12 opvoedingsdelen,  zijn ook heel bruikbaar in het kader van vorming en therapeutisch interessant. Zie de inhoudsindex. Vanaf nu zijn alle opvoedingsthema’s ook als afzonderlijke informatieve folder zelf te printen.

Update 2021

Begin dit jaar is de online update 2021 gepubliceerd, ga naar www.opvoeding.be. Dit gebeurde samen met een aantal nieuwe opvoedingsthema’s, zoals levensstijl en opvoeding, mindset, co-regulatie, agency, onhandelbaarheid voorkomen, ondersteunend opvoeden, verbindend opvoedenontspannen opvoeden, realistisch ouder-zijn, neuropedagogie en schemapedagogie, polarisering gezin samenleving en als het niet meer lukt tussen jezelf en je kind in tijden van corona.
Ter ondersteuning van dit project kan je editie 2021 in boekvorm verkrijgen via encyclopedie@opvoeding.be.

Deel 1 van de encyclopedie is ook in Engelstalige versie beschikbaar.

Ter illustratie fragment uit encyclopedie

Als jongere kan je moeilijk van buitenaf beïnvloedbaar zijn. Je lijkt dan star en weinig buigzaam. Het lijkt wel of de jongere aan iets intern of extern vasthangt en erdoor gestuurd wordt. De omgeving krijgt geen toegang tot je en heeft weinig of geen vat op je. Dit blijkt vooral zo wanneer de jongere in een moeilijke opvoedingssituatie opgroeit.

Er kunnen dan bij je als jongere innerlijke schema’s als min of meer vaste patronen actief zijn die je leiden. Ze vinden hun oorsprong in eerdere ervaringen in jezelf of in je omgeving. Zo ontstaan persoonlijke en sociale schema’s die in je op bepaalde momenten in bepaalde situaties actief worden.

Voor jongeren in een moeilijke situatie kan het gaan om individuele schema’s als : ‘ik ben weinig of niets waard’, ‘ik ben bang’ of ‘ik ben voortdurend op de vlucht’. Deze jongeren zijn dan vaak op zoek naar betere levenservaringen die ze hopen in andere leefsituaties te vinden. In die situaties kunnen dan mogelijk volgende sociale schema’s tot ontwikkeling komen : ‘hier ben ik iemand’, ‘ze stellen me gerust en maken dingen voor mij herkenbaar’, ‘bij hen kan ik terecht en ze maken me groot en geven mij een gevoel van eigenwaarde’.

Hoe ongezond sommige van deze situaties mogelijk ook zijn, ze helpen je als jongere weg te komen uit je oude schema’s van zwakte en ze in te ruilen voor nieuwe schema’s van sterkte, ook al moet je de (hoge) prijs betalen van een ongezonde situatie. Een situatie die mogelijk gebruik of zelfs misbruik inhoudt, vanuit eigen kwetsbaarheid. Zo ben je meer vatbaar voor drugs, dealing, prostitutie, loverboys, radicalisering, enzomeer. Soms weet je bovendien enkel de illusie te koesteren dat nieuwe schema’s op je van toepassing zouden zijn en is de realiteit doorgaans anders.  Doordat schema’s situatiegebonden zijn kan de activering in de ene ongezonde situatie niet zomaar overgedragen worden naar een andere gezonde situatie.  Dit vraagt het opdoen van nieuwe ervaringen in die nieuwe situatie.

 

 

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER