Gabi

Het Centrum voor Consultatie en Expertise (CCE) heeft een nieuwe casus gemaakt over een conflict tussen ouders van een meisje met downsyndroom en een vmbo-school.  Een overkoepelende benadering speelt een rol bij de oplossing van het conflict.

Gabi is een meisje van 15 jaar met het syndroom van Down. Zij volgt geen voortgezet speciaal onderwijs, maar gaat dagelijks op de fiets naar het vmbo in de stad. Haar ouders en Gabi zelf zijn blij met deze gang van zaken. Bij de school rijzen na twee jaar echter grote twijfels. Er ontstaat een conflict en uiteindelijk wordt het CCE ingeschakeld. De vraag bij aanmelding luidt: Kan Gabi op deze school blijven?

Verliezers

Dit is een eenvoudige vraag, met twee tegenovergestelde antwoorden. Een nee vanuit school, een ja vanuit de ouders van Gabi. Ga je vanuit deze antwoorden kijken, dan is de uitkomst altijd dat Gabi het onderspit delft.

Want als het ja van de ouders geldt, is de school de verliezer en kan het geen optimaal onderwijs bieden, waardoor ook Gabi een verliezer is. En geldt het nee van de school, dan voelt Gabi zich afgewezen en is daarmee eveneens een verliezer.

Casus

Voor het CCE was het duidelijk: de vraag ‘Kan Gabi op school blijven’ is niet de invalshoek.In plaats daarvan wordt gekozen voor een benadering vanuit het systemisch denken.

Bekijk de casus die beschreven is door Anneke van der Wiel en Peter Koedoot.

Aanvullend vertelt systeemtherapeut Rob Mulder meer over het concept Werkvloeren, dat ook in de casus aan de orde komt.

Op de websitepagina is ook meer informatie te vinden over triades en systemisch denken.

Bron: klikorg

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

LAAT EEN REACTIE ACHTER