sexting

Het versturen van naaktfoto’s of andere seksueel getinte foto’s van kinderen via smartphone, tablet of computer, zorgt voor steeds meer problemen. In Amsterdam is een bewustzijnscampagne gestart om ‘sexting’ tegen te gaan.

Sexting is de afgelopen jaren sterk toegenomen, zowel op basisscholen als op middelbare scholen. Belangrijke oorzaak is het toenemende aantal mobiele telefoons onder jonge kinderen en de constante toegang tot het internet.

Campagne Het Gesprek

De op 7 december gelanceerde campagne is een gezamenlijk initiatief van de Gemeente Amsterdam en Qpido (het seksespecifiek expertisecentrum van Spirit). De campagne richt zich niet specifiek op de verantwoordelijkheid van kinderen en/of pubers, maar op de noodzaak van ouders en opvoeders om hun kinderen te beschermen tegen de nadelige gevolgen van sexting. Ook worden er tips gegeven over het omgaan met het – veelal ongevraagd – ontvangen van seksueel getint materiaal en/of het doorsturen en/of het maken van dergelijk beeldmateriaal.

Informatie en handvatten

Het Gesprek focust zich in de eerste instantie op het creëren van kennis over het onderwerp, de risico’s van bepaalde apps en de gevolgen van het verspreiden van de beelden. De informatie, waaronder filmpjes, moeten gezinnen weerbaar maken. Daarnaast worden bewust handvatten gegeven om het gesprek tussen ouder en kind op een laagdrempelige manier te kunnen openen.

Klik hier voor een voorbeeld van een filmpje dat wordt ingezet.

Extra kwetsbaar

In oktober maakte de gemeente bekend meer geld vrij te maken voor voorlichting om jongere weerbaarder te maken tegen seksuele intimidatie via sociale media. Juist laagopgeleide kinderen en kinderen uit een gezin met een migratieachtergrond werden door wethouder Simone Kukenheim (Jeugd) als extra kwetsbaar gezien.

Antiliaanse, Turkse en Marokkaanse ouders praten te weinig over seks, en alles daaromheen, met hun kinderen. Die focus is terug te zien op de site van de gemeente en Qpido, een expertisecentrum dat zich bezighoudt met seksueel risicogedrag. Juist het gesprek ‘is de beste bescherming die je jouw kind kan geven’, zo stelt de campagne.

De informatie op de site is beschikbaar in het Nederlands, Engels en Arabisch. Een diverse groep kinderen vertelt zelf over de apps die ze gebruiken. Zo zegt Janna (12): ‘Op Telegram kan je de meldingen aanpassen op de persoon met wie je chat als je niet wil dat mensen berichten van je vriendje zien ofzo.’

Bronnen: Gemeente Amsterdam / Het Parool

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

LAAT EEN REACTIE ACHTER