Vaak wordt gedacht dat interventies bij gedragsproblemen effectiever zijn naarmate het kind jonger is. Dat is echter niet het geval. Oudertrainingen zijn in de basisschoolleeftijd even effectief als in de voorschoolse leeftijd.

Dat blijkt uit twee meta-analyses, uitgevoerd door onder anderen Patty Leijten van de Universiteit van Amsterdam.

Uit het onderzoek blijkt ook dat het niet nodig is om specifieke oudertrainingen te ontwikkelen gericht op de verschillende ontwikkelingsfasen van kinderen tot 12 jaar. Dat is omdat het gedrag van kinderen in verschillende ontwikkelingsfasen dezelfde opvoedvaardigheden vraagt van hun ouders. Wel moeten trainers in staat zijn hun interventie af te stemmen op de ontwikkelingsfase van het betreffende kind.

De onderzoekers voerden een meta-analyse uit van gegevens van bijna 1.700 kinderen tot 12 jaar in Europa van wie de ouders de training Incredible Years volgden. Daaronder waren meer dan 150 Nederlandse kinderen. Daarnaast analyseerden ze gegevens van meer dan 10.000 kinderen van wie de ouders een andere training volgden om gedragsproblemen te verminderen.

The Earlier the Better? Individual Participant Data and Traditional Meta‐analysis of Age Effects of Parenting Interventions >

Bron: nji.nl

 

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

LAAT EEN REACTIE ACHTER