Kindermishandeling komt vaak voort uit een gevoel van onmacht bij ouders. Parent-Child Interaction Therapy (PCIT), waarbij ouders live worden gecoacht, biedt handvatten om deze onmacht te verminderen. De positieve bekrachtiging en modeling zorgen ervoor dat de opvoedvaardigheden van ouders worden verbeterd.

Dat is de conclusie van een onderzoeksproject dat zich focuste op de werkzame elementen van de Parent-Child Interaction Therapy (PCIT). Dit is één van de weinige interventies voor jonge kinderen met gedragsproblemen en hun ouders waarbij aangetoond is dat het risico op kindermishandeling verkleind wordt. De interventie is gericht op het vergroten van opvoedvaardigheden bij ouders en het verminderen van gedragsproblemen bij jonge kinderen. PCIT heeft als doel het interactiepatroon van de ouder en het kind te veranderen en daarmee te zorgen voor een gedragsverandering bij het kind. Hiermee wordt de kwaliteit van de ouder-kindrelatie verbeterd en de stress bij het opvoeden voor ouders verminderd. Daardoor neemt de kans op fysieke mishandeling door ouders af.

Live coaching

Live coaching is een belangrijk onderdeel van PCIT en wordt tevens beschouwd als één van de effectieve elementen binnen ouderinterventies. Het is een krachtig mechanisme voor gedragsverandering, zowel voor ouders als voor kinderen. Bij live coaching coacht de therapeut de ouder door middel van een oortelefoon, terwijl ouder en kind spelen. Ouders hebben hierdoor de mogelijkheid om de nieuwe vaardigheden met hun kind te oefenen, terwijl ze direct feedback van de therapeut krijgen. Therapeuten gebruiken hiervoor verschillende coachingstechnieken die het aanleren van deze nieuwe opvoedvaardigheden bevorderen. Deze stijl kan responsief zijn of juist meer directief.

Positieve bekrachtiging

Therapeuten maken het meest gebruik van positieve bekrachtigingen, door gerichte en algemene complimenten in te zetten. Tevens wordt het voordoen van positieve opvoedvaardigheden (modeling) ook vaak gebruikt door therapeuten. Het gaat dan voornamelijk om het voordoen van gedragsbenoemingen en nazeggingen. Uit het onderzoek bleek dat beide coachingstechnieken effectief zijn in vergroten opvoedvaardigheden bij ouders. Therapeuten wordt geadviseerd om vooral deze technieken te gebruiken tijdens PCIT.

In het onderzoek is geen verband gevonden tussen de coachingsstijl van de therapeut (responsief, directief of neutraal) en het voorkomen van kindermishandeling of verminderen van gedragsproblemen bij het kind. Dit zou te wijten kunnen zijn aan de kleine steekproef.

Meer informatie

Zie ook:

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

LAAT EEN REACTIE ACHTER