Om een beeld te krijgen van de opvoedvragen die spelen onder migrantenvrouwen, is Stichting Opvoeden.nl betrokken bij een programma dat loopt bij welzijnsinstelling Xtra in Den Haag. Hier zijn twaalf migrantenvrouwen begonnen om dit jaar onder begeleiding opvoedvragen- en ervaringen met elkaar te delen. Yamina Akachar begeleidt deze vrouwen.

Niet zelfstandig met computer of smartphone om kunnen gaan. Niet betrokken zijn bij het onderwijs van je kind. Leven naar de standaard van anderen. Het zijn enkele voorbeelden van wat de vrouwen die aan het programma deelnemen, doormaken. ,,In de bijeenkomsten komen heel veel persoonlijke verhalen naar boven. Er ontstaat een vertrouwensband in de groep. Ik ben er om het gesprek tussen hen te begeleiden,” vertelt Yamina Akachar, sociaal-cultureel werker (foto).

Ervaringen bespreekbaar maken
Aan de hand van verschillende werkvormen staan de vrouwen stil bij wie ze zijn, wat ze meemaken, hoe ze daarmee omgaan en hoe de relatie is met man en kinderen. ,,De omgang met kinderen laten ze soms helemaal aan hun man over. Ze halen hen misschien wel op van school, maar hebben geen weet van wat hun kind daar meemaakt omdat ze geen Nederlands spreken.” Yamina maakt dit soort ervaringen bespreekbaar en ziet daardoor een vriendschap tussen de vrouwen ontstaan.

Inzicht in opvoedvragen- en ervaringen
Nu de basis is gelegd voor kennismaking en vertrouwen, maakt Yamina binnenkort de verdieping naar de thema’s gezondheid en opvoeding. Met onder meer rollenspellen wordt het gesprek daarover gestart. De ervaringen en vragen die daaruit komen, leveren Stichting Opvoeden.nl een eerste inzicht op van wat er onder deze doelgroep speelt. Het gebruik van online opvoedinformatie is nog lang niet aan de orde. ,,De vrouwen kunnen niet met internet of smartphone omgaan. Ze kunnen hooguit een ingesproken berichtje sturen via WhatsApp. Informatievoorziening via beeldmateriaal is dan een stuk laagdrempeliger.” Juist deze informatie is waardevol om te verzamelen, zodat we ook de stem van deze ouders laten klinken.

Eigen taal als verbinder
Het programma is anders dan Nederlandse taallessen of inburgeringscursussen. ,,We werken vanuit psychosociaal oogpunt met de methode van Themis. De vrouwen zijn ervaringsdeskundigen en bepalen het gesprek. De gesprekken die zij voeren gaan over onderwerpen die voor hen relevant zijn. Het is prachtig om te zien dat ze elkaar adviseren en steunen. Ik probeer daarop in te spelen en te verbinden.” De vrouwen zijn van Marokkaanse afkomst en spreken niet of nauwelijks Nederlands. ,,Ik spreek zelf Marokkaans en gebruik deze taal als ik merk dat de boodschap niet aankomt of als de vrouwen zich in het Nederlands niet goed kunnen uiten.”

Meer weten?
De resultaten van de eerste bijeenkomsten vind je hier(pdf). In dit artikel vertellen onderzoeker Christa Nieuwboer en directeur Els Verkerk meer over het project.

Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

LAAT EEN REACTIE ACHTER