De werking van ouderbetrokkenheid op de schoolprestaties van hun kinderen blijkt ingewikkelder dan gedacht. Ook werkt ouderbetrokkenheid in het basisonderwijs anders dan in het voortgezet onderwijs. Dat concludeert Inge van der Heul in haar promotieonderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen.

De relatie tussen ouders en het onderwijs van hun kinderen staat al enige tijd in de publieke belangstelling. Er zijn veel wetenschappelijke studies en initiatieven om de betrokkenheid van ouders bij het onderwijs te verbeteren. Toch is er nog veel onduidelijk over de effectiviteit van ouderbetrokkenheid op de ontwikkeling van de taal- en rekenvaardigheid van kinderen in het basis- en voortgezet onderwijs.

Uit het proefschrift van Inge van der Heul blijkt dat de werking van ouderbetrokkenheid ingewikkelder lijkt dan gangbare wetenschappelijke theorieën suggereren. Ook werkt ouderbetrokkenheid in het basisonderwijs anders dan in het voortgezet onderwijs. Tot slot blijkt dat demografische kenmerken van ouders, zoals het opleidingsniveau en de taal die zij thuis met hun kinderen spreken, het effect van de betrokkenheid op de schoolprestaties kunnen beïnvloeden. Ouderbetrokkenheid werkt dus niet hetzelfde voor ouders en kinderen met verschillende achtergronden.

De invloed van ouderbetrokkenheid op de schoolprestaties van leerlingen >

Bron: rug.nl

 

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

LAAT EEN REACTIE ACHTER