Binnen vijf tot zeven dagen gezinnen helpen die door een melding van huiselijk geweld of kindermishandeling om hulp aankloppen. Dat is tegenwoordig de aanpak van Veilig Thuis Twente. Intussen is de wachtlijst, die medio vorig jaar nog 600 gezinnen telde, weggewerkt.

De prestatie van het advies- en meldpunt voor huiselijke geweld en kindermishandeling is opvallend gezien het feit dat het aantal nieuwe meldingen – vaak via de politie – op het oude niveau ligt. Vorig jaar kreeg Veilig Thuis Twente (VTT) te maken met 3286 meldingen van huiselijk geweld, kindermishandeling en ouderenmishandeling. In het eerste kwartaal van 2021 waren er dat alweer 819.

Het roer om

Geconfronteerd met een wachtlijst die opliep tot 600 gezinnen, zette VTT een speciaal wachtlijstteam op dat zich enkel op de 600 wachtlijstgezinnen richtte. In de tussentijd ging een ander deel van de organisatie verder met de nieuwe meldingen. Nadat de politie voor de veiligheid van de slachtoffers heeft gezorgd, pakken gedragswetenschappers en andere deskundigen van VTT de zaak op. In een acuut geval – circa de helft van de meldingen – gaat een crisisteam altijd zo snel mogelijk naar het gezin, in alle gevallen is er dan binnen vijf dagen contact.

Schrijnende situaties

Maar vooral gezinnen bij wie, na een eerste contact, geen acute hulp nodig bleek, werden de dupe van de wachtlijstproblematiek. Het kon, aldus VTT zelf, gebeuren dat een gezin in dat geval wel een jaar moest wachten tot er echt hulp kwam. Dat leidde soms tot schrijnende situaties. Dan ging het bijvoorbeeld toch opnieuw mis en kwam er weer een nieuwe melding.

Wachtlijst bij zorginstellingen

De wachtlijst bij VVT is dan wel weg, maar veel zorginstellingen hebben die wachtlijst nog steeds. Er is dus nog een behoorlijke slag te maken.

Bron: tubantia.nl

Zie ook:

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

LAAT EEN REACTIE ACHTER