Het thuisonderwijs valt ouders en kinderen zwaar. Veel ouders ervaren ballast door het schakelen tussen allerlei rollen, terwijl kinderen het contact met hun leeftijdgenoten missen. Bijna 50% van de ouders heeft een laag energieniveau en kinderen hebben minder plezier in hun schoolwerk.

Dat blijkt uit het landelijke ouderpanel van onderzoeksbureau Scholen met Succes onder circa 2.500 ouders. Veel ouders geven aan een duidelijk ritme in de dagen te kunnen brengen en tweederde deel van kinderen is ontspannen. Met elkaar thuis zijn en veel tijd met het gezin kunnen doorbrengen geeft fijne en gezellige momenten. Toch is het schipperen voor ouders om thuiswerken en thuisonderwijs te combineren. Een groeiend aantal kinderen heeft nadrukkelijk sturing nodig ten aanzien van het schoolwerk. In de eerste week gaf tweederde deel van de ouders aan tevreden te zijn over de ondersteuning vanuit school. De tevredenheid daarover is in drie weken met meer dan 10% gedaald.

Uit het onderzoek blijkt bovendien dat kinderen aanzienlijk minder contact met leeftijdgenootjes hebben. Hans van Rijn (onderwijsadviseur) wijst erop dat dit impact heeft op de kwaliteit van het leren. “De sociale leeromgeving versterkt het schoolse leren, weten we. Als bovendien het energieniveau bij ouders onder druk staat en het leerplezier bij kinderen vermindert, is het voor scholen denk ik goed om de lat niet te hoog te leggen. Het motto ‘eerst relatie dan prestatie’ is meer dan ooit betekenisvol.”

De vragenlijst is ingevuld door 773 ouders. Dat is een responspercentage van 30% waarmee de resultaten statistisch betrouwbaar zijn voor de gemeten doelgroep. Het ouderpanel is samengesteld via deelnemende scholen voor de ouderpeilingen. Ouders hebben zich voor het panel aangemeld nadat zij een oudertevredenheidspeiling hebben ingevuld van Scholen met Succes.

Lees hier het hele verslag.

Bron: scholenmetsucces.nl

 

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

LAAT EEN REACTIE ACHTER