Mogen jongens nog jongens zijn? Niet van de juf, zeggen ouders en deskundigen. En daar lijden ze onder op school. Testosteron is fout. Jongens (en meisjes) worden louter nog opgevoed door vrouwen: in de kinderopvang en het onderwijs. Dit is fnuikend voor hun schoolprestaties.

In artikel in de NRC gaat uitgebreid in op de‘verjuffing’ van het onderwijs. Bijna negen op de tien leerkrachten op basisscholen zijn vrouwen. Zo ook in de kinderopvang: onder de 60.000 werknemers zitten ongeveer 500 mannen. Volgens onderwijsadviseur Lauk Woltring heeft dit grote gevolgen voor jongens. Hij wijst op een recent rapport waaruit bleek dat de Cito-cijfers van jongens voor het derde jaar achter elkaar lager zijn dan die van meisjes; gemiddeld 1,5 punt lager (op een schaal van 50). Volgens Woltring is de feminisering van de onderwijscultuur een van de oorzaken.

Leer- en/of gedragsproblemen
Het houdt niet op bij de Citotoets. In het speciaal onderwijs zitten drie keer zo veel jongens als meisjes. Jongens blijven vaker zitten op de middelbare school en zakken vaker af naar lagere niveaus dan ze eigenlijk aankunnen. In de hoogste klassen van havo/vwo is 57 procent van de leerlingen meisje. 10 procent van de 18- tot 25-jarige mannen heeft geen bruikbaar diploma (een ‘startkwalificatie’), tegenover 7 procent van de vrouwen.

Mannelijke rolmodellen
Volgens Lauk Woltring hebben jongens baat bij mannelijke rolmodellen die hun gedrag snappen. “De juf geeft bijvoorbeeld impliciete boodschappen: ik heb liever niet dat je dat doet. Meisjes begrijpen dat, jongens niet. Zij gaan dus door met gooien of stoeien of rennen, wat de juf weer irriteert. Tegen een jongen moet je zeggen: nú ophouden.”Jongens ontwikkelen zich in een ander tempo dan meisjes. Ze zijn jarenlang vooral met de grove motoriek bezig: gooien, bouwen, klimmen. Rustig zitten schrijven komt later pas. Ze gaan ook meer risico’s aan dan meisjes. En jongens lossen conflicten anders op. De meeste jongens praten minder dan meisjes en beëindigen ruzies met een klap of een duw of een schop.

Jongens tasten ook krachten af, zegt Woltring. “Wie is hier de sterkste? Ze vechten soms iets uit maar zijn het al heel snel weer vergeten. Meisjes lossen ruzies al heel jong op met woorden. Het taalvermogen van jongens ontwikkelt zich later, gemiddeld, dan dat van meisjes. Jongens kunnen heus leren om zich te beheersen. Maar ze moeten het nut ervan inzien. Dat geldt voor alles wat ze leren – het moet nuttig zijn, anders beginnen ze er niet aan.”

Verder lezen
Klik hier voor het hele NRC-artikel:  ‘Jongens, pas op! De verjuffing van het onderwijs slaat toe’. Lees ook deze twee opiniestukken: Onderwijs heeft geen mannen nodig voor de problemen van jongens en: Dat die jongens blijven zitten, is niet hun schuld

Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

LAAT EEN REACTIE ACHTER