Op veel basisscholen is de betrokkenheid van vaders relatief laag, zeker afgezet tegen de betrokkenheid van moeders. En dat terwijl er in het basisonderwijs al een tekort is aan mannelijke inbreng. Dit wil de Stichting voor Betrokken Vaderschap (VDRS) veranderen via ons project ‘Vaders op School’.

VDRS wil met het project vaders stimuleren hun vaderrol serieus te nemen, niet alleen in het gezin, maar ook daarbuiten. Net als de vele moeders dus die actief zijn op school: de stichting zou graag zien dat meer vaders dit voorbeeld volgen.

Met als achtergrond eigen ervaringen, aangevuld met kennis uit de wetenschap, heeft VDRS het project ‘Vaders op School’ ontwikkeld. Daarbij wordt uitgegaan van de passie en interesses van vaders, die zij vervolgens in contact brengen met de kinderen.

Meerwaarde

In de voorbereiding op het project heeft de stichting ontdekt dat als vaders op hun rol worden aangesproken er onder meer de volgende dingen gebeuren:

  • Vaders willen wel degelijk iets doen op school;
  • Kinderen worden er blij van: pappa komt op school of pappa van vriendje/vriendinnetje komt op school;
  • Leerkracht leert vaders kennen (drempelverlagend, waardoor vaders ook later meer betrokken zijn);
  • Afwisseling in het lesprogramma.

Video

Een video geeft een impressie van Vaders op School.

Meer weten?

Kijk voor meer informatie op de website van VDRS.

 

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

LAAT EEN REACTIE ACHTER