Door een sterke band met ouders komen kleuters regelmatiger naar school. Dit is met name van belang bij anderstalige en kansarme gezinnen. Zeven haalbare ingrepen kunnen die band versterken.

VBS Moorselbaan in Aalst telt een hoog aantal anderstalige en kansarme gezinnen. Zorgcoördinator Deborah Holtzer slaagde er samen met het kleuterteam in om op 2,5 jaar tijd de band met de ouders aan te halen en de kleuterparticipatie te verhogen. “Meer ouders op school maakt dat onze kleuters regelmatiger komen. En als een kleuter niet opdaagt, kennen we nu tenminste de reden. Het zijn allemaal eigenlijk heel eenvoudige ingrepen, maar allemaal samen maken ze echt het verschil.” Het zieltogende schoolfeest bruist nu weer, anderstalige ouders helpen met klasactiviteiten en spreken hun juf actief aan bij problemen.

Kleuters tot in de klas

De school deed mee aan het START-project over hoe je de overgang van thuis of kinderopvang naar de kleuterschool kunt vergemakkelijken. “Dit heeft echt onze ogen geopend:, vertelt Holtzer. “Op een inspiratietrip naar Engeland zagen we hoe kleuterparticipatie anders kan. Daar mogen de instappertjes op de schoot van mama of papa wennen en rondkijken. Desnoods elke dag opnieuw tot het kind klaar is om in de klas te blijven. Wat een contrast met onze school! We beseften dat ons onthaalsysteem veel harder is. Ouders moeten hun kleuter aan de schoolpoort afzetten. Gevolg: veel tranen.”

“Die ervaring zette ons aan het denken over ons onthaal. Waarom kunnen de ouders hun kleuter niet gewoon tot in de klas brengen? We hebben dat meteen uitgeprobeerd met de eerste kleuterklas. We waren mentaal voorbereid op chaos. Begrijpen onze anderstalige ouders naar waar ze hun kleuter moeten brengen? Zijn de oudere kleuters jaloers? Maar na 2 à 3 dagen was het voor de meesten duidelijk en na 1 week liep het nieuwe systeem vlot. De andere kleuterleraren zagen ook snel het voordeel in en na 6 maanden mochten álle ouders tot in de klas.”

Lagere drempel

De kleine aanpassing heeft volgens Holtzer enorm veel verandert. “Vroeger bleven de ouders buiten de schoolpoort, nu zijn ze in het schoolgebouw. Simpel, dat maakt de drempel zo veel lager. Onze ouders vragen nu veel gemakkelijker hulp aan hun juf of het secretariaat, bijvoorbeeld voor een briefje dat ze niet verstaan. Een trouwfeest in de familie of een zieke opa, dat krijgen we ook te horen.”

Meer dan spelen

De ouders zien nu dat een kleuterschool meer is dan spelen. “Ze ontdekken dat hun kind leert over seizoenen, dieren of de dagen van de week. Als ze zien dat hun kind plezier beleeft en de betekenis van de kleuterschool begrijpen, sturen ze hun kind ook regelmatiger.”

Bron: klasse.be

 

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

LAAT EEN REACTIE ACHTER