Recensie spel ‘Open Huis’ door Bob de Raadt

Open Huis! is een contextueel bordspel wat toewerkt naar verbinding in het gezin. Het is een prachtig spel met ongekende mogelijkheden dat ook binnen therapie een nuttige functie kan vervullen. Al spelend kom je in dialoog met elkaar, ontdek je nieuwe hulpbronnen en kun je, misschien uit onverwachte hoek, erkenning krijgen.

Laatst vertelde een cliënt mij iets van zijn heftige levensverhaal. Hij was net vader geworden. De relatie met zijn vriendin was zeer complex, mede door haar eigen voorgeschiedenis en haar minderjarigheid. De jeugdbescherming was vanaf de aanmelding reeds bij deze casus betrokken. In één van de vele gesprekken vertelde hij mij dat hij zijn vader nooit gekend had, voor hem enorm gemis, dat zijn moeder niet echt positief over zijn vader gesproken had en dat hijzelf nu een goede vader wilde zijn voor zijn zoon. Daar sprak zo’n oprecht verlangen uit: hij wilde zijn zoon geven wat hij zelf niet ontvangen had. Deze jonge vader kan veel inzicht in zichzelf verwerven vanuit het contextuele gedachtengoed. In de begeleidingsgesprekken kwamen diverse invalshoeken naar voren. Deze vader wilde weliswaar veel geven, maar daaromheen speelden tal van barricades en zaken waar hij rekening mee hield of moest houden. Er was zoveel ballast in z’n leven!

Ik moest aan dit voorbeeld denken, toen ik kennismaakte met het spel ‘Open Huis’ van Willy Veijer, contextueel therapeut. Het is een leerzaam, verrassend, uitnodigend, speels en serieus bordspel. Het spel bevat een kelder, een zolder, een logeerkamer, slaapkamers, een keuken en een chillroom. Elke ruimte kent zijn eigen betekenissen, ervaringen, kwetsbaarheden en geheimen. Wie op ontdekkingsreis wil gaan, zal veel nieuwe luikjes kunnen openen. Ieder gezin en iedere familie heeft immers een schatkist vol verhalen. Waardevolle ervaringen, die je met elkaar beleeft; goede herinneringen. Maar ook moeilijke ervaringen (of: situaties), waar je samen doorheen gekomen bent, vormen goede verhalen: je kunt er moed en kracht in vinden.

Het spel is de moeite waard om gespeeld te worden. Bijvoorbeeld door partners die elkaar beter willen leren kennen. Of door hulpverleners met hun cliënten om spelenderwijs hun verschillende leefdomeinen te verkennen en bespreekbaar te maken. Het is ook interessant voor leden van een intervisiegroep om samen het contextueel gedachtengoed te exploreren. Van harte aanbevolen.

Meer weten? Klik hier voor een inleidend en boeiend instructiefilmpje

Bob de Raadt is werkzaam als medisch maatschappelijk werker, methodisch ouderbegeleider, contextueel hulpverlener bij Erasmus MC-Sophia en als gastdocent bij Erasmus MC Academie.

------