De onderwijskansen van Nederlandse kinderen hangen mede af van ingrijpende ervaringen zoals echtscheiding of kindermishandeling. Bij kinderen van ouders met een goede sociaaleconomische positie zijn de negatieve effecten van deze ingrijpende ervaringen het grootst. Dat blijkt uit onderzoek van sociologen van de Radboud Universiteit dat is gepubliceerd in Social Stratification and Mobility.

De helft van de Nederlanders geeft aan ingrijpende ervaringen te hebben meegemaakt tijdens hun jeugd, zoals een scheiding of mishandeling. Dit kwam voor onder alle lagen van de bevolking. Deze ingrijpende ervaringen hebben invloed op het uiteindelijke opleidingsniveau van de kinderen. Opmerkelijk is dat financiële middelen van ouders geen buffer bieden tegen de gevolgen van ingrijpende ervaringen. Juist bij kinderen die het relatief beter hebben, zijn de effecten hiervan op het opleidingsniveau dat ze weten te behalen het grootst. Dit komt omdat deze kinderen relatief veel te verliezen hebben.

Culturele buffer verdwijnt

Socioloog Carlijn Bussemakers: ‘Wat we zien is dat mishandeling, en in minder mate scheiden, de culturele buffer weghaalt bij kinderen van welgesteldere ouders. Deze kinderen profiteren minder van bijvoorbeeld voorlezen of culturele activiteiten. En dat culturele aspect van de opvoeding is heel belangrijk voor het latere opleidingsniveau van het kind.’

De vraag is alleen wel waar dat in zit. ‘Gaan ze minder met hun kinderen naar het theater of het museum door tijdgebrek? Of werkt dat minder goed doordat de relatie met het kind is veranderd door de ingrijpende ervaring?’, zegt Bussemakers. Om daar achter te komen is meer onderzoek nodig.

Het onderzoek laat zien dat onderwijsongelijkheid een serieus en complex probleem is in Nederland. Het gaat verder dan alleen inkomensverschillen, ook in gezinnen die op het eerste gezicht goed af zijn kunnen kinderen zijn die kwetsbaar zijn.

Het onderzoek is gebaseerd op de Familie Enquête Nederlandse Bevolking. In deze representatieve survey werd Nederlanders gevraagd terug te blikken op hun jeugd.

Publicatie

Bussemakers C, Kraaykamp G, Youth adversity, parental resources and educational attainment: Contrasting a resilience and a reproduction perspective, Research in Social Stratification and Mobility (2020), doi: https://doi.org/10.1016/j.rssm.2020.100505

Bron: ru.nl

 

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

LAAT EEN REACTIE ACHTER