Het Landelijk Ouderpanel roept ouders van kinderen vanaf 8 jaar mee te doen aan de peiling over de zelfstandigheid en controle van je kind. Of deel deze in je netwerk. Hoe meer respondenten, hoe beter. Centraal staan de onderwerpen drillraps en wapenbezit.

Kinderen vanaf 8 jaar gaan waarschijnlijk steeds meer (zelfstandig) met vrienden om, social media en muziek. Dat hoort bij de ontwikkeling, maar kan best spannend zijn voor ouders. Er komen leuke dingen bij kijken, maar ook minder leuke dingen. In hoeverre laten ouders hun kind zijn gang gaan? En hoe beïnvloedbaar is hun kind? Daarover gaat deze peiling.

Het onderwerp voor de peiling is gekozen naar aanleiding van twee nieuwsonderwerpen: drillraps en wapenbezit onder jongeren. Drillraps zijn rapvideo’s waarin jongeren elkaar bedreigen en uitdagen. De politie ziet dat steeds meer jongeren een wapen bij zich dragen. Het aantal steekincidenten onder jongeren is sinds 2017 toegenomen. Dit zijn heftige onderwerpen, maar wel de realiteit.

Waarom deze peiling?

Opvoedinformatie Nederland wil een eerste inzicht krijgen in hoe ouders met de zelfstandigheid en controle van hun kind omgaan en of/welke ervaring zij hebben met drillraps en wapenbezit. Het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) is ook met dit thema bezig. Daarom is de peiling samen met het NJi ontwikkeld.

Al meer dan 400 ouders deden aan de peiling mee. Op basis van de resultaten wordt gekeken of en hoe er in de opvoedinformatie aandacht aan is te besteden. Voor ouders, maar ook voor scholen en professionals die met ouders en kinderen werken.

Meld je via deze link aan voor het Landelijk Ouderpanel en doe meteen aan de peiling mee.

Over het Landelijk Ouderpanel

Het Landelijk Ouderpanel is in 2017 opgericht door Opvoedinformatie Nederland en Ouders & Onderwijs en telt meer dan 5400 ouders. Via korte peilingen en onderzoeken laten zij hun stem horen over opvoeden en onderwijs.

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

LAAT EEN REACTIE ACHTER