Ouderbetrokkenheid en invaliditeit blinde vlek

0
738

Een filmpje over het belang van ouderbetrokkenheid maakt mij heel mismoedig. Noodgedwongen sta ik vaak niet op het schoolplein en bezoek ik geen ouderavonden. Kindermishandeling vond de school. Hoe is het mogelijk dat invalide ouders op een dergelijke manier worden weggezet?

Lange tijd werd ik door mijn ziektes en de bijbehorende operaties ernstig beperkt. Heel zwaar wogen in die periode van ziek zijn de  stigma’s die mij als ouder opgeplakt werden. Bijvoorbeeld  omdat ik niet vaak op het schoolplein stond of me vertoonde in een joggingpak en sloffen, vanwege de pijnlijke littekens aan mijn voeten. Wat men ook niet zag was de drain in mijn rug, waarbij de afvloeizak in de buidel van mijn joggingtrui  verstopt zat.

Men zag evenmin dat ik in de huiskamer op de bank lag, zodat ik mijn kinderen elke ochtend goedemorgen kon wensen voor het naar school gaan en bij thuiskomst weer kon verwelkomen. In de tussentijd revalideren en rusten om hen later te kunnen vragen hoe hun dag was en wat zij het leukste vonden om te hebben meegemaakt die dag.

Men zag niet dat ik met een bureaustoel door de flat heen voortbewoog met een rugzak aan de leuning met daarin een thermosfles bekers en koekjes om samen na schooltijd thee te gaan drinken.

Men zag niet dat ik soms weken niet uit huis kwam en afhankelijk was van anderen.

Men zag niet dat ik elke dag mezelf injecties moest toedienen om trombose te voorkomen.

Men ging er klakkeloos vanuit dat ik een achterbuurtmoeder was zonder normen, waarden en verbinding met mijn kinderen. Dat wij een asociaal gezin waren.

Ik mailde mijn vele vragen over hoe het in de klas ging met één  van de kinderen. Bijvoorbeeld over mijn zorgen over pesten en over foto’s die op social media door andere kinderen geplaatst werden waar mijn kind ook op stond. Ook mijn mededeling dat ik geen vrijwillige ouderbijdrage zou betalen en niet op de ouderavond kon verschijnen verstuurde ik per mail. Pas bij de melding kindermishandeling die de school deed, wist ik dat de school ze in elk geval ontvangen had.

Men vond dat ik niet betrokken was bij de ontwikkeling van mijn kinderen en dus een ontwikkelingsbedreiging was.

Men vond dat ik niets anders deed dan contact met de school vermijden en alleen maar per email wenste te communiceren.

Men vond dat ik alleen op de bank zat en brieven schreef.

Ik vond daar weer iets van.

Brenda Hagen

Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

LAAT EEN REACTIE ACHTER