Mijn halfjaarlijkse gegevens over mijn praktijk voor het CBS  weer gereed gemaakt,  mijn managementrapportage aan de gemeente opgestuurd, evaluatiepapieren ingevuld, de toewijzingen aangevraagd en mijn wachtlijst voor deze maand bijgewerkt. Daarna had ik net genoeg tijd over om een kind te zien voor speltherapie.

Hadden mijn ouders mij hier maar beter op voorbereid! Zij zijn niet verder gekomen dan me af en toe een boodschappenlijstje te laten maken waarmee ik naar de kruidenier aan de overkant van de straat werd gestuurd. O ja, en eens per week moest ik mijn vader mijn weekrapport van school laten tekenen. Ik neem het mijn ouders niet kwalijk. Zij konden nog niet weten hoe belangrijk regels, statistieken, controle, benchmarking en overzichten zijn.

Maar voor ouders in de 21e eeuw ligt dat anders. Zij kunnen in de opvoeding hun kind voorbereiden op deze maatschappij door ze al vroeg met rapportages te confronteren. Laat kinderen vanaf 8 jaar maandelijks rapporteren hoe ze de opvoeding hebben ervaren. En wellicht al iets eerder met behulp van smileys. Of laat kinderen bijhouden hoeveel complimentjes ze in een week hebben gekregen. Vraag na of er wel genoeg vitaminen in het eten zaten en niet te veel suikers. Laat ze ieder week hun gewicht en lengte meten om ze alvast te wennen aan het opslaan van nutteloze informatie. Leer hoe ze hun cijfers kunnen vergelijken met andere kinderen in hun buurt of desnoods met een kind in Oezbekistan om zo te ontdekken dat cijfers vergaren zonder visie geen enkele zin heeft. Laat ze van hun zakgeld mensen inhuren om ingewikkelde formulieren  te kunnen gebruiken zodat ze al vroeg zien dat er in ieder geval wel enkele personen zijn die beter worden van cijfers verzamelen.

Doe het!!

U krijgt daarvoor een kind dat gehard is tegen deze regel- en controlemaatschappij. Ik heb het niet geleerd maar voor uw kind is het nog niet te laat.

Bert Krapels,
Klinisch psycholoog en psychotherapeut

 

BewarenBewaren

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER