Hoe kunnen online en offline informatievoorziening in de (jeugd)gezondheidszorg elkaar versterken? Daar geeft Inforium antwoord op: de nieuwe communicatietool tussen ouders en professionals. Het online systeem maakt het voor professionals mogelijk om voorafgaand of na afloop van een gesprek een veilige mail naar ouders te sturen met daarin de besproken informatie. In deze mail wordt verwezen naar de betrouwbare informatie over opvoeden, opgroeien en gezondheid van Opvoeden.nl.

Op dinsdag 12 juni j.l. is het initiatief enthousiast ontvangen op het congres van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde. JGZ Almere is de eerste organisatie die na de zomer met een pilot start.

‘Een versterking van voorlichting door professionals’

Inforium kan door iedereen in de (jeugd)gezondheidszorg gebruikt worden. Dat gebeurt op dit moment al van Zeeland tot Groningen in tien ziekenhuizen. In Almere werken huisartsen ermee. JGZ Almere is een mooie aanvulling hierop. “In een gesprek komt veel informatie aan bod en worden wel eens moeilijke dingen besproken. Eenmaal thuis vergeten ouders soms de helft van wat er gezegd is. Professionals mogen wegens privacy redenen geen direct mailcontact met hen hebben. Inforium speelt daarop in door het mogelijk te maken om via een veilig systeem toch informatie toe te sturen,” vertelt Markus Oei, bedenker van Inforium. “Het systeem is geen vervanging van voorlichting; het is een versterking van je gesprek.”

Dat vindt ook Gerbrich Telderman, projectleider bij JGZ Almere. “Dankzij Inforium kunnen wij een workflow volgen met huisartsen en ziekenhuizen, zodat we precies weten wie welke informatie verstuurd heeft. Bovendien hoeven we minder gebruik te maken van papieren folders. Die zijn slecht voor het milieu, kosten geld en vinden ouders niet altijd handig om mee te nemen.”

Meer tijd voor specifieke vragen van ouders

In de betrouwbare opvoedinformatie die Stichting Opvoeden.nl ontwikkelt zag Oei een waardevolle toevoeging aan Inforium. “Hoe mooi is het dat professionals de preventieve, basisinformatie van tevoren of na afloop kunnen versturen, zodat er tijdens het gesprek meer tijd is voor specifieke vragen of problemen van ouders?” De tool heeft een directe koppeling met de opvoedinformatie en is daardoor altijd actueel. Telderman: “Ik ben heel blij dat de informatie die Stichting Opvoeden.nl ontwikkelt terug te vinden is in Inforium. We maken op de website van JGZ Almere ook gebruik van die informatie. Ouders krijgen zo dezelfde tips en adviezen.”

Op dit moment wordt er bij JGZ Almere hard gewerkt aan de inrichting van Inforium. Na de zomer kunnen alle medewerkers de tool gebruiken. “We willen voor het eerste huisbezoek alle informatie verzamelen die ouders nodig hebben, bijvoorbeeld over vaccineren en darmkrampjes. De professional kan deze informatie in één keer naar ouders toesturen. We gaan dat voor meer contactmomenten doen. Inforium zie ik als een kwaliteitsslag voor onze informatievoorziening.” Dat komt volgens Telderman onder meer door de betrokkenheid van het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ) bij de ontwikkeling van de informatie. “Het NCJ maakt de richtlijnen voor de Jeugdgezondheidszorg. Zo weten we zeker dat de opvoedinformatie voor ouders is afgestemd met deze richtlijnen.”

Meer weten?

Kijk dan op www.inforium.nl

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

LAAT EEN REACTIE ACHTER