De gebruikelijke zorg bij ADHD is niet voor alle kinderen toereikend. Veel gezinnen ervaren na behandeling nog beperkingen. Een mindfulness training voor kinderen met ADHD en hun ouders blijkt een goede aanvullende behandeling. Dat blijkt uit promotieonderzoek van Nienke Siebelink, wetenschappelijk onderzoeker bij Karakter Universitair Centrum, aan de Radboud Universiteit.

Het betreft een van de eerste grote studies naar de toepasbaarheid en effecten van mindfulness in de behandeling van ADHD. Meer dan honderd kinderen tussen 8 en 16 jaar met resterende ADHD-symptomen en hun ouders deden mee aan het onderzoek. Twee groepen werden vergeleken: één die alleen gebruikelijke zorg hadden ontvangen en één die daarbij een 8-weekse mindfulness training volgde (MYmind). De training werd gegeven in groepjes van 4-8 kinderen, en tegelijkertijd ontvingen de ouders een mindful ouderschapstraining.

Positieve effecten voor kind en ouders

Uit het onderzoek bleek de toevoeging van mindfulness weinig effect te hebben op zelfcontrole van de kinderen bij het vergelijken van de gemiddelden van de twee groepen. Dit kwam omdat slechts een deel van de kinderen een betekenisvolle verbetering van zelfcontrole liet zien. Wanneer je de training aan 5 gezinnen zou geven, zou 1 extra kind verbeteren die dat zonder de training niet zou doen.

Naast effect op zelfcontrole, zijn andere mogelijke effecten verkend. Zo waren er voor de kinderen na de training positieve effecten op ADHD-symptomen, angst en in slaap komen.

Voor ouders waren er positieve effecten op mindful ouderschap, ADHD-symptomen, kwaliteit van leven, depressie/angst/stress en zelfcompassie. Gezinnen ervaarden ook meer bewustwording, inzicht, acceptatie en verbeterde relatie met gezinsleden. Op ouders had de mindfulness training grotere en langer blijvende behandeleffecten.

Uit het onderzoek is gebleken dat mindfulness een waardevolle aanvulling kan zijn op de zorg voor gezinnen met een kind met ADHD. Daarom zal deze worden opgenomen als behandelmodule door de TOPGGz-afdelingen Autisme-ADHD (neurobiologische stoornissen) en het Centrum Jonge Kind van Karakter.

Mindfulness-based intervention for children with ADHD and their parents >>

Bron: karakter.com

Zie ook:

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER