De gevolgen van hersenletsel bij een van de ouders kan ingrijpende gevolgen hebben voor de opvoeding. Overprikkeling, een kort lontje, vermoeidheid en vergeetachtigheid zijn kenmerken van hersenletsel die een belemmerend effect op de opvoeding kunnen hebben. Het platform ‘Verder met hersenletsel’ heeft een aantal praktische adviezen op een rij gezet.

Opvoeden is een complexe vaardigheid die een beroep doet op veel cognitieve functies die als gevolg van het hersenletsel beschadigd kunnen zijn. Denk aan plannen, flexibiliteit, probleem oplossend denken en inlevingsvermogen. Door de beschadigde functies zijn ouders met niet aangeboren hersenletsel (NAH) vaak niet meer in staat hun ouderrol te pakken als voorheen.  Veel voorkomende gevolgen voor het gezin bij NAH zijn problemen met de opvoeding, onbegrip uit de omgeving, overbelasting van de gezonde ouder, rolverwarring en relatieproblemen bij de ouders.

Tips

  • Hersenletsel verschilt van persoon tot persoon. En iedere gezinssituatie is anders. Praktische oplossingen voor gezinnen met kleine kinderen zijn anders dan als je te maken hebt met pubers. Doel van behandeling en begeleiding zijn de uitgangspunten en doelen van het gezin. Wat voor alle ouders met hersenletsel geldt is dat het je leven en dat van je gezin op zijn kop zet. Hier volgen een aantal tips waar ouders iets aan kunnen hebben:
  • Problemen met aandacht en een kind in de leeftijd van 2-6 jaar? Geef aan door middel van een rode of groene kaart op de koelkast of door middel van een popje met een groen of een rood hoedje of je te storen bent of nog even niet.
  • Geheugenproblemen en een kind op de basisschool? Laat ze zelf aangeven welke dag het is op de weekplanner of via een aanwezige agenda. Vaak vinden kinderen het leuk om te laten zien dat ze dit kunnen, is het geen overbelasting, en een hulp voor de ouder met hersenletsel.
  • Snel last van overprikkeling? Denk er van te voren over na of en wanneer het kind vriendjes mee naar huis mag nemen. Maak hier duidelijke afspraken over.
  • Zorg voor een duidelijke dagstructuur.
  • Maak gebruik van een planbord bij geheugenproblemen.
  • Stimuleer zelfstandigheid van de kinderen. Ze kunnen zich bijvoorbeeld zelf aankleden, hun brood smeren of hun sokken in de wasmand gooien.
  • Bij vermoeidheid. Probeer je energie zo te verdelen dat je ervoor de kinderen kunt zijn als ze thuiskomen.
  • Laat (visueel) zien hoe je je voelt door bijvoorbeeld zichtbaar te maken of je groen (en aanspreekbaar) bent, oranje (beetje moe en overprikkeld) of rood (boos en niet aanspreekbaar) bent. Je kind kan je ook vragen: “Mama, ben je groen of rood?”
  • Zorg voor goede behandeling voor partner en de kinderen, zodat er begrip is. Er moet ook ruimte zijn voor hun vragen en emoties.
  • Zorg ervoor dat de kinderen tijd alleen hebben of met de gezonde ouder. Zij moeten zich kunnen opladen om overbelasting te voorkomen.

Bron: verdermethersenletsel.nl

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

LAAT EEN REACTIE ACHTER