Ouders met een licht verstandelijke beperking (LVB) staan in de opvoeding vaak voor flinke uitdagingen. Niet voor niets hebben deze gezinnen relatief vaker te maken met langdurige en complexe jeugdhulpverlenings- en jeugdbeschermingstrajecten. Voor de universiteit van Amsterdam reden om hier een leerstoel voor in te stellen met Maroesjka van Nieuwenhuijzen als bijzonder hoogleraar. Waar gaat haar leerstoel over, wat is het maatschappelijk belang hiervan en waar kijkt zij het meeste naar uit?

Maroesjka van Nieuwenhuijzen: ‘’Met de leerstoel vragen we aandacht voor de positie van jeugdigen en ouders met LVB’

De leerstoel richt zich op jeugdigen en ouders met een licht verstandelijke beperking (LVB). Naast problemen met leren en het begrijpen van informatie, hebben mensen met een LVB ook een grotere kans op gezondheids-, psychische en financiële problemen. Ook maken ze in hun jeugd vaker traumatische gebeurtenissen mee. Door deze complexe problematiek is voor ouders met LVB de opvoeding een grote uitdaging en hebben deze gezinnen helaas relatief vaker te maken met langdurige en complexe jeugdhulpverlenings- en jeugdbeschermingstrajecten.

Speerpunten

‘Professionals hebben de taak om het kind te beschermen en tegelijkertijd de ouder zo goed mogelijk te ondersteunen bij de opvoeding’, aldus Maroesjka van Nieuwenhuijzen. ‘Om de behoeften van gezinnen van ouders met LVB eerder te herkennen en tijdig de juiste hulp en ondersteuning in te zetten, richt de leerstoel zich ten eerste op risico- en beschermende factoren voor problematische opvoeding en jeugdbeschermingstrajecten. Ten tweede richt de leerstoel zich op preventief ondersteunen, gezien het huidige gebrek aan effectieve preventieve interventies die gezinnen van ouders met LVB integraal en duurzaam ondersteunen. Tot slot richt de leerstoel zich op de effecten van jeugdbeschermingsmaatregelen.’

Naar een betere kwaliteit

Het is volgens de bijzonder hoogleraar nog onvoldoende bekend wat het effect is van ingrijpende maatregelen zoals een onder toezichtstelling. Hetzelfde geldt voor de factoren die een rol spelen bij de uitkomsten van verschillende trajecten. ‘Met de leerstoel vragen we aandacht voor de positie van jeugdigen en ouders met LVB, die vanwege hun complexe problematiek specialistische hulp en ondersteuning nodig hebben. Het is van belang dat we gezinnen van ouders met LVB tijdig signaleren en duurzaam de juiste hulp en ondersteuning aanbieden om complexe jeugdbeschermingstrajecten te voorkomen, om er daarmee voor te zorgen dat de kinderen zich gezond kunnen ontwikkelen en zoveel mogelijk thuis kunnen opgroeien. Met de nieuwe kennis kunnen methodieken worden (door)ontwikkeld, de professionals worden ondersteund en toegerust, zodat de kwaliteit van zorg aan jeugdigen en ouders met LVB wordt verbeterd.’

Van Nieuwenhuijzen kijkt ernaar uit om een bijdrage te leveren aan kennisontwikkeling over de effectiviteit van de jeugdbescherming. Ook wil zij in samenwerking met praktijk en wetenschap de ondersteuning van en interventies voor gezinnen van ouders met LVB doorontwikkelen en op effectiviteit onderzoeken. ‘Ik vind het ook erg belangrijk om professionals en studenten te voorzien van kennis over de complexe problematiek van jeugdigen en ouders met LVB, en de specifieke hulp en ondersteuning die zij nodig hebben.’

Over Maroesjka van Nieuwenhuijzen

Maroesjka van Nieuwenhuijzen is sinds 2017 senior onderzoeker en hoofd van het onderzoeksteam bij Expect Jeugd, Expertisecentrum Partners voor Jeugd. Haar expertise ligt op het gebied van risico- en beschermende factoren voor gedragsproblematiek van jeugdigen met LVB, opvoeding van ouders met LVB, effectiviteit van gedragsinterventies en diagnostische instrumenten, in jeugdhulpverlening, gehandicaptenzorg, en het gedwongen kader. Ze is lid van de commissie justitiële interventies van de nationale databank effectieve jeugdinterventies, en van de klachtencommissie van Stichting Philadelphia Zorg.

Van Nieuwenhuijzen studeerde Algemene Taalwetenschap en Ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Ze promoveerde in 2004 bij de vakgroep Orthopedagogiek aan de Universiteit Utrecht op het onderzoek ‘Social information processing in children with mild intellectual disabilities’. Eerder was ze lector Gehandicaptenzorg en Jeugdzorg aan de Hogeschool Leiden, en universitair docent aan de UU en VU. Ze heeft als projectleider en co-promotor diverse onderzoeksprojecten opgezet en begeleid, en heeft onderwijservaring in BA en MA opleiding op het gebied van LVB, opvoeding, jeugdzorg en jeugdbescherming, en onderzoeksvaardigheden.

Bron: uva.nl

Zie ook:

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER