Recensie ‘Daddycation, toegewijd vader zijn’ door Bob de Raadt

Allereerst werd ik direct getroffen door de magnifieke titel van dit boek. Wat een vondst! Zo treffend: de combinatie van ‘dedication’ en ‘daddycation’: dat wil zeggen toegewijd vader zijn. In de periode dat de auteur, Stephen van der Leij, dit boek schreef, maakt hij het overlijdensproces van zijn vader mee en dat heeft een reflectieve invloed. Van der Leij snijdt op een originele en indringende manier belangrijke onderwerpen aan en vraagt van de lezer een actieve houding in het meelezen, overdenken en toepassen van tips. Daar zit ook het genoegen om dit boek te lezen; zeker als vader en als christen.

Stephan van der Leij is getrouwd, is vader van twee zoons, fotograaf, predikant en pastor op een MBO-opleiding. Dit boek van zijn hand behandelt de volgende onderwerpen:

Wat is het belang van toewijding? Je wilt het beste voor je kind! Het vraagt om een beschermende houding, kwetsbaar durven zijn, maatjes hebben, zorgen voor de ander.

Wie ben ik als vader? Van der Leij stelt vragen aan de lezer: Hoe zie jij het vaderschap voor je? Wat zegt jouw kind na tien jaar over jouw rol als vader? In een kader schetst hij een bruikbare functieomschrijving voor vaders.

Hij staat stil bij de vraag: Hoe was jouw vader? “Wat heeft hij aan jou als erfenis doorgegeven?” De schrijver neemt je mee in zijn verhaal en gaat in op het belang van loyaliteit. Hij nodigt uit om stil te staan bij de vraag: “Hoorde jij wekelijks van je ouders: Ik houd van jou?”. Of: “Denk eens rustig na over je kindertijd en focus op de mooie dingen en herinneringen aan je vader”. Omdat elke generatie anders is, heeft de auteur een informatieve tijdlijn van 1925 – 2030 opgenomen om kenmerken van verschillende generaties aan te duiden. Hij gaat ook in op de factor ‘hechting’.

In onze hedendaagse cultuur komt het thema ‘God als vader?’ op een persoonlijke en liefdevolle manier weinig aan de orde. Vanuit zijn eigen innerlijke manier staat de auteur stil bij het belang van ‘onvoorwaardelijke liefde’. Ook in dit hoofdstuk geeft hij veel denkstof en openende vragen.

Van der Leij vraagt zich af ‘Hoe ben ik een goede man voor mijn vrouw?’ Hij gaat in op verschillende factoren binnen de partnerrelatie. Bij het leren van elkaar. Omgaan met verschillen. Extra inspanningen leveren: een ‘de tweede mijl’ lopen. Partners spreken verschillende talen en hebben verschillende behoeftes; hoe leer je die talen te ontdekken, te verstaan en te gebruiken?

Hij voert een pleidooi voor mannenvriendschappen en vraagt aan de lezer om na te denken, wat je als vader wilt investeren in de nieuwe generatie en hoe jij herinnerd wilt worden. Een oproep: “Laten we zorgen dat onze kinderen in veiligheid, liefde en geborgenheid groot mogen worden”. Aan zijn vader schrijft hij: “Papa, bedankt dat je mij hebt geïnspireerd met jouw manier van leven en je volledige openheid in de laatste maanden van je leven. Dit boek draag ik op aan jou. Ik hou van jou”.

‘Daddycation’ is een inspirerend boek, vanuit een persoonlijk invalshoek; een aanrader voor (aanstaande) vaders.

Daddycation – Toegewijd vader zijn >>

Bob de Raadt is werkzaam als medisch maatschappelijk werker, methodisch ouderbegeleider, contextueel hulpverlener bij Erasmus MC-Sophia en als gastdocent bij Erasmus MC Academie; www.bobderaadt.nl