De Oudertelefoon wil het taboe op hulp vragen doorbreken. “We zijn er voor ouders die het thuis even te veel wordt”, vertelt directeur Rolien Sandelowsky. “We willen ouderschap bespreekbaarder maken, met inbegrip van alle verschillende emoties die erbij horen.”

Rolien Sandelowsky: “We leven in een cultuur waarin alles ‘goed’ en ‘verzorgd’ moet zijn.

Dit jaar is Nederland verrijkt met de komst van de Oudertelefoon, een anonieme hulplijn. “Door de coronamaatregelen staat er meer spanning op ouders”, vertelt Rolien Sandelowsky. “De combinatie van werken, zorgen, een relatie en soms ook mantelzorgen is veelgevraagd van de mens.” Maar de lockdown is niet de enige aanleiding. “Daarnaast leven we in een cultuur waarin alles ‘goed’ en ‘verzorgd’ moet zijn. Onszelf, ons huis, ons werk, onze kinderen, hoe we omgaan met elkaar… En dan alles graag ook nog online geëtaleerd. Dat lukt lang niet iedereen. Ouders zetten zichzelf zowel wat betreft verwachtingen als representatie flink onder druk. Met De Oudertelefoon willen we het taboe doorbreken om als ouder om hulp te vragen. Angst voor het eigen falen is nergens voor nodig. Iedereen doet maar wat, iedereen zit met vragen. Bij ons kun je terecht om daarover te praten, hoe groot of klein je zorgen of problemen ook zijn.”

Investeer in ouders

Terecht klinkt volgens Sandelowsky nog vaak het cliché ‘Niemand doet een cursus om ouder te worden’. Of ‘It takes a village to raise a child’. “Mijn overtuiging is dat we, door te investeren in ouders, kinderen ontzettend kunnen helpen. De meeste trauma’s waar we als volwassenen last van hebben, zijn ontstaan tijdens onze eerste zes levensjaren. Door ouders met jonge kinderen te ondersteunen, kunnen we de sfeer prettiger maken en de veiligheid voor het kind vergroten. Ik denk dat we daar op termijn gelukkigere, tevredener volwassenen van krijgen.”

Taboe doorbreken

De vragen die bellers en chatters stellen variëren van vragen over concrete opvoedvragen tot meer emotionele vraagstukken. “Naast ouders en opvoeders weten ook opa’s en oma’s ons te vinden. Zij hebben soms vragen over de opvoeding van hun kleinkinderen of maken zich hier zorgen over.”

De ervaring leert inmiddels dat veel bellers het best ingewikkeld vinden om opvoedingsperikelen aan te kaarten. “We willen graag alle aspecten van het ouderschap bespreekbaarder maken. Laten we met elkaar de taboes op schaamte doorbreken. Soms voelt het alsof we altijd onderweg zijn naar beter.”

Groeispurt

Organisatorisch wordt gewerkt met een heleboel vrijwilligers. “Zij hebben allemaal een relevante achtergrond in de zorg, het onderwijs of de pedagogiek. Voor ze aan de slag gaan, krijgen ze van ons een training. Daarnaast zijn er organisaties en freelancers die gratis hun diensten, producten en kennis met ons delen. Zo konden we, zonder budget, in minder dan een maand van een idee tot eenfysieke dienst komen.” Inmiddels heeft de stichting een aantal subsidies gekregen. “Daarmee kunnen we onze dienstverlening uitbreiden en meer medewerkers aannemen. Ook werken we sinds kort vanuit een eigen kantoor en zijn we versterkt met twee nieuwe medewerkers.”

Om De Oudertelefoon in de lucht te houden en verder te ontwikkelen is geld nodig. “We groeien namelijk best hard. Ook zijn we met allerlei interessante partners in gesprek om samen te werken. Gelukkig, want we willen zoveel mogelijk ouders kunnen bijstaan en dat heeft best wat voeten in de aarde!”

De Oudertelefoon >

De Oudertelefoon is op doordeweekse dagen bereikbaar van 9.00-15.00 en 20.00-22.00 via 085 130 46 58 en via de chat op oudertelefoon.nl

 

 

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

2 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER