De komst van jonge vluchtelingenkinderen en hun ouders stelt kinderopvangorganisaties voor flinke uitdagingen. Een nieuwe gratis e-learning biedt de mogelijkheid om te oefenen met realistische casussen en bevat tips, tools en relevante links naar meer informatie. 

Pedagogisch medewerkers die werken met vluchtelingenkinderen stuiten op lastige dilemma’s: hoe kun je kind en ouders een veilige start op de groep bieden als je geen gezamenlijke taal hebt? Hoe betrek je ouders bij de ontwikkeling van hun kind als ze hun hoofd vol hebben met zorgen over werk en familieleden die zijn achtergebleven in oorlogsgebied? Wat kun je wel en niet voor ouders betekenen als ze bij gebrek aan een sociaal netwerk hun eigen problemen met de pedagogische medewerkers delen?

E-learning

De e-learning ‘Werken met vluchtelingenkinderen en hun ouders in de kinderopvang’ biedt de mogelijkheid om te oefenen met realistische casussen rond veelvoorkomende dilemma’s.

Bedrijfsbreed dezelfde werkwijze toepassen kan door niet alleen individueel de e-learning te volgen, maar deze onderdeel te maken van gesprekken op de werkvloer (blended learning). Ben je locatiemanager, coach of organisatiepedagoog? Dan biedt de e-learning richtlijnen om de dilemma’s én de aanpak daarvan te bespreken op de groepen, in een teamoverleg en tijdens studiedagen.

De e-learning ‘Werken met vluchtelingenkinderen en hun ouders in de kinderopvang’ is te vinden op het Pharos leerplatform. Je kunt gratis een account aanmaken en de e-learning volgen.

De blended learning module is ontwikkeld door Sardes, Sociaal Werk Nederland en Pharos, in samenwerking met medewerkers van kinderopvangcentra, en mogelijk gemaakt door Het Kinderopvangfonds en de ministeries van OCW en SZW.

Bron: Persbericht Pharos, 11-11-2019

 

 

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

LAAT EEN REACTIE ACHTER