Vervelen mag niet meer

Het belang van taalstimulering is algemeen erkend. Voor veel laaggeletterde ouders is dit lastig. Daardoor bestaat het risico dat laaggeletterdheid wordt overgedragen van ouder op kind. De aanpak ‘Thuis in taal’ is ontwikkeld om deze cirkel te doorbreken.

Martine van der Pluijm heeft in het kader van haar promotieonderzoek, in co-creatie met leerkrachten en pedagogisch medewerkers, de aanpak Thuis in Taal ontwikkeld. Deze aanpak ondersteunt laaggeletterde ouders bij de taalstimulering van hun jonge kinderen thuis en past bij de doelen en dagelijkse praktijk van peutergroepen en groep 1 t/m 4 van het basisonderwijs.

Ouder-kindrelatie versterkt

De onderzoeksresultaten laten zien dat de aanpak de samenwerking tussen school en ouders en de ouder-kind interactie versterkt. De taalondersteuning komt alleen goed van de grond als de leerkracht of pedagogisch medewerker eerst een vertrouwensrelatie heeft opgebouwd met de ouder. In De Gereedschapskist zijn van deze aanpak al gereedschappen gepubliceerd die bijdragen aan die basis, zoals Omgaan met ouders en taal en de Inloopactiviteit.

Kijkwijzer en films over ouder-kindactiviteiten

De Gereedschapskist biedt drie films over de aanpak Thuis in Taal en een kijkwijzer. De eerste film is de introductiefilm Thuis in Taal waarin Martine en een aantal leerkrachten vertellen over wat het oplevert om op deze manier samen te werken met ouders en welke basis dit vereist. Met de Kijkwijzer ouder-kindactiviteiten Thuis in Taal kunt u de stappen van de aanpak zien op de twee films: Begeleiding van ouder-kindactiviteiten en Taalondersteuning tijdens ouder-kindactiviteiten. Omdat in deze laatste twee films veel ouders en kinderen in beeld komen heeft u weer de code nodig om toegang tot deze films te krijgen (vraag hier de code aan).

De samenstellers hopen dat deze films en de kijkwijzer u inspireren om uw samenwerking met ouders te verbeteren en vooral laaggeletterde ouders te helpen met de taalstimulering van hun kind.

Alle films bekijken? Vraag een toegangscode aan

Over De Gereedschapskist

De Gereedschapskist bevat onderbouwde en beproefde werkwijzen voor beter samenwerken met ouders. Deze zijn samen met de praktijk ontwikkeld vanuit het lectoraat Ouders in Rotterdam Zuid van Hogeschool Rotterdam. De onderzoeksgroep is ingebed bij Kenniscentrum Talentontwikkeling en Expertisecentrum Maatschappelijke Innovatie (EMI) van Hogeschool Rotterdam en werkt samen met vele partners in en buiten Rotterdam.

Oproep

Nog even iets heel anders: welke basisschool in de omgeving van Rotterdam wil aan de slag om de samenwerking met ouders in pestsituaties te versterken op een manier die past bij uw school? We werken mee met Groningen, waar al veel ervaring is op dit thema. Meld u hier aan als u meer wilt weten.

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

LAAT EEN REACTIE ACHTER