De cognitieve en niet-cognitieve vaardigheden van ouders zijn beide van invloed op de onderwijsresultaten van kinderen. De genen die verband houden met cognitieve vaardigheden beïnvloeden namelijk ook indirect via de ouderlijke omgeving de leerresultaten.

Dit blijkt uit onderzoek van het Nederlands Tweelingen Register van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU Amsterdam). De onderzoekers keken naar de CITO-scores van de nakomelingen en het hoogst behaalde diploma. Zij maakten gebruik van genetische methoden en benadrukten hoe genetisch onderzoek ons ​​iets kan vertellen over de sociale omgeving.

Indirecte invloed

In het onderzoek, gepubliceerd in Nature Communications, zijn de onderwijsgegevens en genetische gegevens van meer dan 40.000 kinderen in het VK en Nederland bestudeerd. De wetenschappers keken naar genen die verband houden met cognitieve vaardigheden, en niet-cognitieve vaardigheden. Zij ontdekten dat deze genen de leerresultaten van kinderen niet alleen direct via genetische transmissie van ouder naar kind, maar ook indirect via de ouderlijke omgeving beïnvloeden. Hoewel deze genen dus niet worden doorgegeven aan kinderen, hebben ze een sociale impact via de omgeving die de ouders creëren. Dit staat bekend als een indirect genetisch oudereffect of genetische opvoeding.

De onderzoekers pleiten voor het gebruik van genetische gegevens om de mechanismen achter intergenerationele overdracht van onderwijs te begrijpen. Dit zou op haar beurt zou kunnen helpen bij toekomstige inspanningen om ongelijkheden te verminderen. Psycholoog Rosa Cheesman, de senior auteur verbonden aan King’s College London, zegt dat de sociale processen achter deze indirecte genetische effecten waarschijnlijk veelomvattend zijn: “Klassieke ‘ouderlijke opvoeding’ kan belangrijk zijn. Genen beïnvloeden bijvoorbeeld ouders om hun kind te leren geconcentreerd en gemotiveerd te blijven. Maar er zouden bredere mechanismen kunnen optreden, bijvoorbeeld dat genetische aanleg een rol speelt bij de beslissing van een ouder om naar een bepaalde buurt te verhuizen. Op zijn beurt beïnvloedt dat de opvoeding van het kind.”

Lees verder op vu.nl >

Zie ook:

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

LAAT EEN REACTIE ACHTER