Het betrekken van ouders bij de cognitieve gedragstherapiesessies van een kind met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) heeft een positief effect op het gezinsleven. Het eigen vermogen van ouders neemt hierdoor toe om met hun emoties om te gaan en zichzelf in een positiever daglicht te zien. Dit maakt hen bewuster van de opvoedvaardigheden.

Dat blijkt uit een nieuwe studie van wetenschappers van de York University, getiteld Parental Outcomes Following Participation in Cognitive Behavior Therapy for Children with Autism Spectrum Disorder. De publicatie is te lezen in the Journal of Autism and Developmental Disorders.

Cognitieve gedragstherapie bij ASS

Zo’n 70% van de kinderen met ASS heeft moeite om zichzelf op emotioneel vlak of door middel van gedrag te uiten. Cognitieve gedragstherapie (CGT) kan dan bijvoorbeeld helpen om beter te leren omgaan met het uiten van emoties. Voor ouders kan het moeilijk zijn om hiermee om te gaan omdat ze vaak zelf moeite hebben met deze emotieregulatie. Onderzoeker Jonathan Weiss zegt hierover het volgende: “Vaak worden ouders niet betrokken bij de therapie, terwijl het juist belangrijk is dat ze als co-therapeut optreden. Met dit onderzoek tonen we aan dat deelname aan therapie niet alleen de kinderen, maar juist ook de ouders helpt.”

Twee verbeteringen

Om het effect van deelname aan CGT te achterhalen bekeken de wetenschappers veranderingen in een aantal factoren. Dit waren de gemoedstoestand, de perceptie tegenover het kind en de mentale gezondheid van ouders. Ze vergeleken ouders van kinderen die nog niet eerder CGT met hun kind hadden gevolgd met ouders die dit wel hadden. De kinderen zaten allen in de leeftijdscategorie 8 t/m 12 jaar en hadden geen intellectuele achterstand.

“Uit de resultaten vielen twee verbeteringen waar te nemen. Het eigen vermogen van ouders om met hun emoties om te gaan en zichzelf in een positiever daglicht te kunnen zien. Dit hielp hen bewuster te worden van hun opvoedvaardigheden en de wijze waarop ze reageren op de emoties van hun kinderen”, aldus Weiss. De ouders acteerden als co-therapeuten en kregen de taak om dezelfde strategieën te gebruiken als hun kinderen. Door vervolgens hun waarnemingen op papier te zetten, hielp het in hun eigen proces van omgang met het kind.

Meer betrokkenheid en openheid

Eén van de ouders vertelt over haar ervaring: “Door deelname aan dit programma heb ik evenals mijn zoon een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Voorheen dacht ik dat elke strategie toepasbaar was op ieder kind. Maar nu heb ik handvatten die mij helpen in de verschillende situaties. Daarnaast draagt het vermogen om over gevoelens te praten, triggers te signaleren en proactief denken bij aan een positievere sfeer in ons leven.”

Weiss voegt toe dat de bevindingen van belang zijn voor zorgprofessionals. “Betrek ouders in het proces van zorg aan een kind met ASS. Het is bekend dat ouders vaak een hoge mate van stress ervaren, waarmee ze moeite hebben om die te reguleren. Als we dit kunnen verminderen door ouders samen met hun kind therapie te laten volgen, dan zie ik het als taak om ze hiertoe aan te sporen.”

Bron: mijngezondheidsgids.nl

 

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

LAAT EEN REACTIE ACHTER