Trias Pedagogica bereikt al meer dan tien jaar honderden vaders per jaar met een reeks van opvoedingsdebatten, die mannen sterken in hun rol als partner en opvoeder. Ze organiseren nu ook debatten gericht op de eerste 1000 dagen.

“Toen ik acht was, zei mijn vader dat we de volgende dag op vakantie gingen naar Marokko. Uiteindelijk bleek dat ik daar zou blijven wonen, omdat ik moeilijk was.” De levensloop van Abdellah Mehraz was bepalend voor het ontstaan van de opvoeddebatten en van Trias Pedagogica. “Ik voelde dat mijn vader van me hield, maar dat zei hij nooit. Ik hunkerde naar zijn aandacht. In Marokko ging het bijna mis met mij. Maar dankzij de positieve aandacht en betrokkenheid van de buren bleef ik op het rechte pad.”

Toen Abdellah twaalf jaar later terugkwam naar Nederland zag hij jongens van Marokkaanse komaf die ontspoord waren. “Het viel mij op dat ook zij een slechte communicatie met hun vader hadden. Veel vaders van Marokkaanse afkomst zijn niet gewend om liefde te tonen; ze doen vooral aan straffen.” Hij volgde de opleiding pedagogiek, als enige man tussen vrouwen. “Ik wist: ik wil met vaders werken en daarmee iets voor jongeren doen.”

Vaders betrekken

Na zijn studie werkte Abdellah in Amsterdam-Oost, waar contactvaders de hangjongeren in toom hielden. “Ik miste in dit project het element pedagogie. Je bereikt veel meer als je jongeren ook aanspreekt op goed gedrag.” Hij werd gevraagd door de GGD Utrecht om een opvoedaanbod te ontwikkelen voor vaders met een Marokkaanse achtergrond. “De opvoedprojecten waren gericht op de moeders. Maar die werden vaak belemmerd door de opvattingen van hun man. Ik mocht iets bedenken om de vaders mee te krijgen. Dit was een geschenk uit de hemel!”

Op Kanaleneiland kwam een twintigtal mannen bijeen om te praten over de ontsporing van jongeren. Abdellah werd gevraagd om hier te spreken. Die ervaring leidde tot de huidige opvoeddebatten. “Wat moest ik deze mannen zeggen? Ik was even oud als hun zoons. Ik besloot ze te vertellen over mijn vader: hij hield van me, toch miste ik veel. Voor ik het wist, waren we in gesprek. Over hoe wij omgaan met kinderen; over je kinderen zien opgaan in de Nederlandse cultuur, maar ze ook de eigen cultuur willen bijbrengen; over de rol van de school, de politie… Zo ontdekte ik: als je je niet belerend maar gelijkwaardig opstelt, kun je gewoon met deze vaders praten.”

Het ontstaan van de methodiek

Tussen 2003 en 2012 bleef Abdellah debatten over opvoeden organiseren voor vaders met een Marokkaanse achtergrond, in hun moedertaal. Eerst vanuit de GGD Utrecht en vanaf 2007 met Trias Pedagogica: expertisebureau op het gebied van vaderschap, opvoeden en interculturele pedagogiek. In 2012 zijn de Opvoeddebatten als methodiek beschreven door het Verwey Jonker Instituut. Tijdens de debatten worden ook filmpjes vertoond en rollenspelen gedaan. “Positief opvoeden en goede communicatie zijn de rode draad. Ook in de manier waarop wij met de deelnemers omgaan.”

Lees verder op pharos.nl >>

Themapagina

Op een nieuwe themapagina van Pharos staat de rol van vaders tijdens zwangerschap en babytijd centraal. Professionals vertellen over de rol van de vader bij de eerste 1000 dagen van hun kindje. Andere vaders vertellen in filmpjes over hun ervaringen. Naar de nieuwe themapagina En de vader? 

Zie ook:

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

4 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER