Hoe weet je of je online communicatie met een cliënt succesvol is? Om dat te weten te komen, is er nu de ‘Vragenlijst Online Alliantie’. Het zijn 11 vragen voor de hulpvrager en 11 vragen voor de hulpverlener. Deze kunnen na een online contact ingevuld worden.

De vragenlijst is ontwikkeld door het lectoraat Jeugd, Gezin & Samenleving. Dit is gedaan op basis van gevalideerde internationale vragenlijsten. Het beantwoorden van de vragen biedt inzicht in de kwaliteit van de online opvoedingsondersteuning. Welke belemmerende en bevorderende factoren zijn er bijvoorbeeld tijdens het beeldbellen, chatgesprekken of e-consulting?

De antwoorden geven inzicht in de mate van overeenstemming over zaken als:

  • Begrijpen we elkaar?
  • Vertrouwen we elkaar?
  • Helpen de afspraken?

Eén van de kernthema’s van het lectoraat Jeugd, Gezin & Samenleving is alliantie, ook wel vertaald als bondgenootschap. Het succes van hulp en ondersteuning is afhankelijk van begrip, vertrouwen en samenwerking tussen de hulpvrager en de hulpverlener.

Wil je als individuele professional of als organisatie de kwaliteit van je online hulp meten? Dan kun je de vragenlijst gebruiken door een mail te sturen naar: lectoraatjeugdgezinensamenleving@avans.nl

Bron: avans.nl

Zie ook:

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

LAAT EEN REACTIE ACHTER