Geef ouders weer de verantwoordelijkheid en regie over de opvoeding, dring de bureaucratie terug en treedt meer preventief op. Daarvoor pleit Chris Kuiper, vanaf 9 maart lector Transformaties in de zorg voor jeugd op de Hogeschool Leiden. Dat kan bijvoorbeeld door zowel ouders, docenten als jeugdzorgprofessionals meer vrijheid te geven om beslissingen te nemen zonder eerst allerlei aanvragen te moeten doen.” 

In zijn lectoraat staat de vraag centraal: wat hebben een ouder, een kind en een professional nou nodig om jongeren goed te laten opgroeien? “Wordt hun stem ook voldoende gehoord en kunnen we het geld zo betekenisvol mogelijk uitgeven?”

Project Moving
Chris Kuiper onderzoekt in het project Moving hoe zorg, onderwijs en ouders dichter bij elkaar kunnen worden gebracht, met als doel de overgang van leerlingen van het basis- naar voortgezet onderwijs te vergemakkelijken.  “Het oorspronkelijke programma is in Engeland ontwikkeld voor jongeren met autisme en bewezen effectief. We hebben het bewerkt voor de Nederlandse situatie, voor jongeren die minder makkelijk communiceren en minder flexibel zijn. Als zij van hun vertrouwde basisschool naar voortgezet onderwijs gaan kunnen zij daar de hulpmiddelen uit het programma bij gebruiken.”

Deelname aan het programma gebeurt op basis van de inschattingen van ouders en basisschooldocenten. Dat is best spannend. “Hun beelden zijn niet altijd hetzelfde en worden ook in 10 minuten gesprekken niet volledig op elkaar afgestemd. En de mentor op de middelbare school heeft al helemaal geen beeld. Daarom zetten we ze ook bij elkaar tijdens het programma. Met een goede gebruiksaanwijzing voor zowel ouders, docenten en leerlingen word wetenschappelijke kennis over wat werkt bij elkaar gebracht.”

Inschatting ouders en professionals
Een van de onderzoeksvragen die Kuiper wil beantwoorden is of je docenten en ouders kunt vertrouwen in hun oordeel over of een kind dergelijke ondersteuning nodig heeft. “Als de docent aangeeft dat een leerling baat heeft bij zo’n programma, klopt dat ook? Wanneer het oordeel van de professional minder goed  blijkt, kun je beter een screeningsinstrument gebruiken.” Dat checkt Kuiper door in de pilot van dit onderzoek de lijst van door de leraar aangedragen leerlingen te vergelijken met de uitkomst van een screening. “We moeten er op leren vertrouwen dat de inschatting van ouders en professionals heel valide kan zijn. Docenten voelden eerder ook wel dat er iets aan de hand was, maar kregen pas ondersteuning als de handtekening van een arts onder een aanvraag stond. Het is de vraag of die tussenstap altijd zo hard nodig is.”

Lees verder op ScienceGuide.nl

Klik hier voor aanmelding lectorale rede Chris Kuiper 

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond ouderschapskennis en –ondersteuning

LAAT EEN REACTIE ACHTER